Verksamhetsberättelse 2016

Det gångna året har varit händelserikt. En uppsjö aktiviteter har ägt rum, alla med det långsiktiga målet att bevara Tegelsmorasjön och dess rika naturvärden.

Några åtgärder har vidtagits för att förstärka föreningens kommunikation utåt. Kerstin Lindgrens logotyp från 1996 har förnyats. En hemsida har skapats, liksom en föreningssida på Facebook. En Facebook-grupp som tillkom på initiativ av Nils Bergström är numera fören- ingens officiella. Medlemmarna har uppmanats – och gör så fortfarande – att sända ett mail till föreningens mailadress tegelsmorasjon@gmail.com så att vi kan meddela oss den vägen också.

Föreningen har numera ett Swish-nummer 123-0335810, något som gör det enklare än någonsin att betala medlemsavgiften eller ge ett bidrag till verksamheten.

Kärt barn har många namn och som bekant har vår sjö tre. Styrelsen arbetar för att sjöns officiella namns ska vara Tegelsmorasjön. Vi har även äran att lansera ett nytt geografiskt namn, nämligen Jeangens udde, syftande på skogen som röjdes och blev ”Smultronställe” 2011. Använd och sprid namnet som naturligtvis har en historisk koppling!

Samarbetet med Föreningen ÖTV (Utveckla Örbyhus, Tobo och Vendel) har fortsatt. Vi ser att vi kan spela en viktig roll i utvecklandet av våra orter genom att göra Tegelsmorasjön till ett tätortsnära strövområde. ÖTV beviljades under hösten pengar från Upplandsbygd för att utreda hur en ledförbindelse mellan Örbyhus centrum och ”smultronstället” kan upprättas. Vi deltar aktivt i projektet som kallas ”Tegelsmoraleden”.

Några publika aktiviteter har ägt rum på föreningens initiativ eller genom samarbeten. Den 22 maj hölls ”Öppet fågeltorn” och den 24 april var det fågelholksbygge vid fågeltornet (artikel i UNT). Tegelsmora hembygdsförening ordnade ”Barnens hembygdsdag” den 17 september där vid deltog med en aktivitet. Ett annat framgångsrikt samarbete med hembygdsföreningen är Valborgsfirandet som tycks bli allt mer välbesökt. I våras kom ca 240 personer vilket torde vara rekord.

Våra utflyktsplatser blir allt mer natursköna i takt med att markerna betas. Några arbetsinsatser har även gjorts av människohand. I maj ”fagades” utsiktsplatsen för bättre bete. Mattias Bergström har hjälpt till med körning av ris och Per Lindgren har röjt stigen till Norra Bodnäset två gånger under sommaren. Den traditionella röjningen av Fallsbergsängen som skulle ha ägt rum den 25 augusti uteblev dessvärre p g a kraftigt regnväder.

Efter några år utan större naturvårdsprojekt ansågs tiden mogen för en ny insats genom LONA. Frida Hermansson och Martin Amcoff från Upplandsstiftelsen var i oktober på besök för rådgivning och diskussion om vilka åtgärder som bör prioriteras. Mötet arrang- erades som en vandring till dämmet på Elsarbys marker och vi är särskilt glada att gårdens nya ägare Sara deltog. Med utgångspunkt från rådgivningen har ett LONA-projekt med namnet ”Tegelsmorasjöns fågelliv” skapats. Projektets syftar i korthet på att förbättra för fågelliv, fiskvandring och friluftsliv. Ansökan inkom i tid och beslut från Länsstyrelsen väntas i april.

Förutom årsmötet har styrelsen haft tre styrelsemöten. Styrelsen består av: Oskar Jonsson ordf, Per Lindgren kassör, Jenny Lundström sekr, Georg Uhlås ledamöter, Linda Larsson ledamöter, Jan-Erik Eriksson suppl samt Lars-Olof Blomkvist suppl.

Ett varmt TACK till alla våra sponsorer: Bergvik Skog, Colorama Örbyhus Färg, GSP- produktion, Jakobs- sons Åkeri, Korsnäs AB, Svenska Kyrkan, Munters Europé AB, Tierps Kommun och alla medlemmar.

Annonser

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s